Yleisöpäivän vetonaula oli opastettu bussikierros Hanhikivi 1 -työmaalle. Erityisesti lapsiperheet löysivät tiensä myös Fennovoiman yhteistyökumppaneiden turvallisuuspisteille.

– Vauhti ja korkeat paikat ovat kiinnostaneet aina, ja nyt päästään ainakin korkealle, iiläinen Mika Hast huikkaa ennen turvavaljaiden kiinnittämistä. Hast marssii kuljettajan kanssa kohti nostopalvelu E. Helaakosken massiivisen nosturin koria. Pitkän, 16-pyöräisen nosturiauton varsi kohoaa ja pian Hast tähyilee Hanhikivi 1 -työmaalle ja kauas kohti Perämeren horisonttia. 

– Vasta ylhäältä katsoessa koko urakan mittakaava aukeaa. Eri perspektiivistä työmaata katsoessa näkee miten paljon rakennettavaa onkaan, Hast sanoo puhaltaen maan kamaralle palattuaan.

Hast tuli yleisöpäivään Rakennusliiton muiden luottamushenkilöiden seurassa. Hän kertoo, että Hanhikivi 1 -projekti kiinnostaa jo senkin takia, että työmaalla on Rakennusliittoon kuuluvia työsuojeluvaltuutettuja ja luottamusmiehiä. 

– Tämä on perusteollisuutta, jolla on suuri merkitys muuten kuihtuvalle kunnalle. Olisi tämä voitu ottaa meille Iihinkin, hän jatkaa.

Mika Hast Iistä haki työmaahan perspektiiviä yli 90 metrin korkeudesta.

Värikkäät ilmapallot poukkoilevat narujaan vasten, kun Saara Mustakallio sekä hänen lapsensa Otto ja Maija astelevat massiivisen dumpperin ohi. Mustakallio sanoo, että hän halusi osallistua yleisöpäivään erityisesti kuullakseen lisää työmaan etenemisestä. Seuraavaksi suunta olikin kohti kiertoajelua, jossa vieraat pääsivät näkemään paikan päältä työmaan etenemisen.

– Asumme itse Parhalahdella, joten tietysti tuorein tieto työmaasta kiinnostaa. Monet tuttavatkin kyselevät siitä juuri meiltä, naapurissa kun asutaan, hän kertoo.

Naapuriin kylään. Saara Mustakallio tuli lastensa Oton ja Maijan kanssa kuulemaan oman kodin lähialueen tuoreimmat uutiset.

Bussikierrokset alkoivat yleisöpäivien keskipisteenä palvelleelta koulutusrakennukselta, jossa pidetään Fennovoiman työmaantulokoulutuksia. Sen viereisellä alueella rakennetaan paraikaa kaksikerroksia taloja. Valmistuneiden rakennusten viereiset pitkät rivit betonipilareita kertovat työmaan laajuudesta: Lehto Groupin urakoimaan majoituskylään muuttaa tuhat työntekijää. Taloja nousee kaikkiaan 21 kappaletta.

– Ja saunalle oma rakennus, Fennovoiman tulokoulutuksia pitävä, Voxtel Finlandin Jukka Aalto täydentää täydelle bussilastilliselle yleisöä.

Kiertoajelulla Voimatiellä

Väliaikaisella kulunvalvontapisteellä Hanhikiventie muuttuu kadunnimeltään Voimatieksi. Aalto sanoo, että ennen voimalaitoksen rakentamista laitostoimittaja RAOS Projectin tukitoimintojen alueelle nousee vielä 20 rakennusta. Nyt valtavaa työmaata valvoo suuri betoniasema siiloineen sekä ensimmäisten kiinteistöjen joukossa noussut lajiteltujen jätteiden käsittelyasema.

Ohitamme Aallon tietoiskun siivittämänä tulevan reaktorialueen ja lähestymme samalla rantaviivaa. Aalto kertoo yleisölle, että tulevaisuudessa reaktoria jäähdytetään merivedellä, jota pumpataan peräti 43 kuution sekuntivauhdilla.

– Se ei tule ihan pienestä putkesta, merijärveläinen Raimo Perälä huikkaa vieruskaverilleen, oulaistelaiselle Pekka Heikkilälle.

Perälä houkutteli Heikkilän tutustumispäivään muutama päivä ennen viikonloppua.

– Uteliaisuuttamme tultiin paikalle. Kyllä kaikki lehtijutut luetaan, joissa tästä työmaasta kerrotaan, Heikkilä sanoo.

Yleisöpäivän tunnelmaan pääsee parhaiten ilmapallojen, hernerokan ja kahvitarjoilun siivittäminä.

Aalto kertoo bussin edetessä maailmanlaajuisesti ainutlaatuisesta työmaasopimuksesta. Se varmistaa, että jokaisessa vaiheessa aina työsopimuksia ja palkkakuitteja myöten, noudatetaan Suomen lainsäädäntöä.

Kierroksen edetessä erityisesti voimalaitosalueen maatyöt ovat tehneet vaikutuksen miehiin.

– On tänne saanut viedä sepelikasan poikineen. Maata on siirretty valtavia määriä, Perälä toteaa.

Heikkilä ja Perälä kertovat, että bussikierroksen jälkeen mieleen on jäänyt erityisesti sen aikana valjennut työmaan kokoluokka.

– Tällainen kierros on hyvä juttu, ja kyllähän se hälventää työmaan salaperäisyyttä, kun alue ei olekaan sellainen mihin ei millään pääse tutustumaan, Perälä pohtii.

Sammutusopetusta kädestä pitäen

Jokilaaksojen pelastuslaitoksen ja Securitaksen esittelypisteissä oli mahdollisuus kokeilla alkusammutusta aidoissa tilanteissa. Päivän mittaan sammutuskalustoon näyttivätkin tutustuvan erityisesti lapset ja nuoret. Securitaksen kouluttaja Ari Pöllänen kannustaakin vanhempia harjoittelemaan alkusammutusta itse ja myös lasten kanssa.

– Monella on keittiössä sammutuspeite, mutta sitä ei välttämättä ole koskaan aukaistu. Peitteen käyttöä kannattaa opetella myös lasten kanssa. Kattilassa ei tietystikään tarvitse olla tulta, mutta sen peittämistä voi silti kokeilla. Siinäkin tärkeintä on, että lakanaa pidellessä omat kädet ovat lakanan suojaamat, Pöllänen opastaa.

Samuli ja Seela tulivat hakemaan yleisöpäivästä lisätietoa ydinvoimalan merkityksestä. Samalla päästiin sammutustehtäviin.

Kati Lyytikäinen astuu poikiensa Jimin ja Juuson kanssa askelmat kohti Securitaksen kuorma-auton lavalle rakennettua koulutuskonttia. Nyt on Jimin vuoro tarttua jauhesammuttimeen Pölläsen tarkassa opastuksessa. Hän näyttää Jimille, miten sammuttimen sokka poistetaan ja miten sen sammutuskaasu suunnataan liekkeihin. Kun on valmista, rosterisen pöydän ritilät leimahtavat ilmiliekkeihin ja savunpoistoimuri kiihdyttää käyntiin. Paineilmapullon sihinä peittää kontin ja liekit tukahtuvat. Pöllänen muistuttaa, että seuraavaksi soitetaan 112 kaiken varalta, vaikka liekit on saatu sammumaan. Numero oli jo entuudestaan tuttu.

– Sammuttaminen oli kivaa, mutta vähän jännitti etukäteen, Jimi sanoo.

Hanhikivi 1 -työmaan yleisöpäivä järjestettiin 9. syyskuuta. Opastetuille bussikierroksille osallistui kuuden tunnin aikana yli 2 500 kävijää.