Hanke & työmaa

Työpäällikkö Juho Pöyskön mukaan Hanhikivi 1 -työmaan pitkät sopimukset ovat mahdollistaneet uusien työntekijöiden rekrytoinnin Veljekset Kellolan urakoihin. Kuva: Toni Pallari

Hanhikivi 1 -hanke tuo lisää työtä kotiseudulle

Kun malmikaivoksen aika jäi lyhyeksi, raahelaisen Veljekset Kellolan väki laajensi maanrakennustyöt koko maahan. Hanhikivi 1 -hanke on tuonut perheyritykselle töitä kotiseudulla ja alalla tuiki harvinaisia pitkiä sopimuksia.

Raahelaisen Juho Pöyskön työura eteni pikakelauksella vuonna 2013. Pöyskö oli aivan hiljattain palkattu paikalliseen Veljekset Kellolan perheyritykseen kaivinkoneenkuljettajaksi, kun Laivakankaan malmikaivos joutui yrityssaneeraukseen. Tulevaisuus näytti silti lupaavalta, olihan kaivos siivittänyt yrityksen miljoonan euron liikevaihtoon. Aiemmin yrittäjänä toiminut Pöyskö sai luottohenkilönä vastuulleen perheyrityksen tarjouslaskennan.

– Aika pian siinä huomattiin, että homma toimii ja tarjoukset menevät läpi, nykyään työpäällikkönä yrityksessä työskentelevä Pöyskö kertoo.

Omistajat kädet savessa

Veljekset Kellola perustettiin vuonna 1998 kahden miehen yritykseksi. Se oli veljesten Marko Kellolan tekemien maanrakennustöiden ja Mikko Kellolan metsäkoneurakoiden yhteisyritys. Juha Kellola, veljeksistä kolmas, liittyi mukaan vuonna 2011. Veljekset ovat edelleen täyspäiväisesti kiinni konetyössä kasvuyrityksen johtamisen ohella.

Juuri siksi tässäkin jutussa yritystä edustaa Pöyskö, sillä veljekset eivät ennättäneet haastatteluun työmailtaan.

– On kyse sitten uusista työntekijöistä tai asiakkaista, moni yllättyy kuullessaan, että isännät ovat edelleen valmiita hyppäämään muiden tavoin korjaamaan koneita vesisateeseen ja ravan keskelle. Sitä myös arvostetaan hyvin paljon, Pöyskö huomauttaa.

Kun organisaatio on varsin maanläheinen, työntekijät pääsevät aidosti osallistumaan yrityksen kehittämiseen. Pöyskö on vakuuttunut siitä, että juuri tässä on yrityksen menestyksen resepti.

– Tietysti jo tarjouslaskelmat ovat paljon realistisemmat, kun ne eivät perustu vain taulukkolaskennan riveihin vaan ruohonjuuritason näkemykseen siitä, mitä osaamista ja kalustoa urakka edellyttää.

Työmaa työllistää ympäri vuoden

Raahen Laivankankaan malmikaivoksen kaatumisen jälkeen Veljekset Kellola on viisinkertaistanut liikevaihtonsa. Kuluva vuosi on jatkanut samaa rataa. Pöyskö korostaa kuitenkin, että kasvu ei ole tullut helpolla.

– Maanrakennusala on erittäin kilpailtua. Tuntitaksa on samaa luokkaa autonkorjaajan kanssa, mutta 5 000 euron arvoisen autonosturin sijaan kaivinkone voi maksaa 250 000 euroa.

Veljekset Kellola oli ensimmäisiä Hanhikiven niemellä työskenteleviä yrityksiä. Ensimmäinen urakka oli työmaa-alueen aitaaminen vuonna 2015.

”Hanhikivi 1 -työmaalla meillä on vuosia kestäviä sopimuksia ja töitä on ympäri vuoden.”

Tänä päivänä Veljekset Kellola tekee osan töistä suoraan pääurakoitsija Titan-2:n tilauksesta, osan tämän alihankkijoille. Maansiirtotöissä yritys työllistää kolme työporukkaa töiden painottuessa energia-alalle. Yksi tiimeistä on jatkuvasti Hanhikivi 1 -työmaalla, toinen rakentaa Pyhäjoen tuulivoimapuistoa ja kolmas viimeistelee talven alta Ivalossa Nellimintien peruskorjausta. Yksistään Hanhikiven niemellä yhtiöllä on jatkuvasti töissä 10–15 miestä ja saman verran koneita.

– Maanrakennusala on merkittävästi urakkaluonteista, ja suurin osa töistä tehdään kesällä. Hanhikivi 1 -työmaalla meillä on siitä poiketen vuosia kestäviä sopimuksia ja töitä on ympäri vuoden.

Investoinnit tukevat urakointia koko maassa

Hanhikivi 1 -työmaan pitkät sopimukset ovat mahdollistaneet kaivinkoneinvestoinnit ja uusien työntekijöiden rekrytoinnin. Työmaalla työskentelevät nyt myös uusi mittamies, kaksi työnjohtajaa sekä yksi työturvallisuuden osaaja. Pöyskö sanoo, että nämä työt edellyttävät erikoisosaamista, jonka kerryttäminen on mahdollistanut tarttumisen aiempaa vaativampiin tarjouspyyntöihin.

Hanhikiven niemen urakat ovat myös kiitettävän joustavia.

– Kun meillä on kapasiteettia, töitä tehdään enemmän ja tarvittaessa Hanhikiven niemellä töissä olevat miehet ovat ehtineet myös muille työmaille.

Pöyskön työuran kaltainen kehityskaari kaivinkonekuljettajasta maanrakennusalan työnjohtajaksi on yrityksessä tuttu – työnjohtoa ei niinkään rekrytoida ulkopuolelta, vaan päällysmiehet koulitaan konekuskeista.

– Sellaista miestä ei ole koko yrityksessä, joka ei tarpeen tullen pysty hyppäämään puikkoihin. Itse olin ohjaamossa edellisen kerran viikko sitten. Konetyö on mieluista työtä ja tavallaan hermolomaakin kaikenlaisten laskelmien keskellä.

Hanke & työmaa

Hanke & työmaa

Katse voimalaitoksen koko elinkaareen

Kun tavoitteena on käyttövalmis ja turvallinen voimalaitos, sen suunnittelussa pitää huomioida koko elinkaari. Hanhikivi 1 -hankkeen toimintaa ohjaavat pitkän tähtäimen reittikartta ja selkeästi määritellyt vastuualueet.

Hanke & työmaa

5 kiinnostavaa faktaa työmaan yleisöpäivästä

Hanhikivi 1 -hankkeen yleisöpäivä teki taas uuden yleisöennätyksen. Syyskuisena lauantaipäivänä 3 900 kävijää tutustui työmaahan. Viidennen yleisöpäivän kunniaksi listasimme 5 faktaa tapahtumasta.