Hanke & työmaa
Oululainen Ville Pohjonen teki ensimmäiset videot Hanhikiven niemellä rakennustöiden alkuvaiheessa. Kuva: Satu Mali

Oululainen Ville Pohjonen teki ensimmäiset videot Hanhikiven niemellä rakennustöiden alkuvaiheessa. Kuva: Satu Mali

Hyvä työ kauas kuuluu

Oulussa ja Helsingissä toimiva digimarkkinointitoimisto Kuulu on kasvanut muutamassa vuodessa yhden hengen sometoimistosta yritykseksi, jolla on asiakkaita eri puolilla Suomea. Sen käsialaa ovat myös Fennovoiman monipuoliset videosisällöt.

Oululainen videotuottaja Ville Pohjonen sai vuonna 2015 mielenkiintoisen puhelun. Yhteydenotto tuli Fennovoimasta, joka kaipasi Hanhikivi 1 -projektille säännöllistä videotuotantoa.

Koska pääosa kuvauskohteista oli työmaalla Pyhäjoella, valinta osui paikalliseen ja hyväksi tunnettuun osaajaan.

– Se oli yhden miehen yritykselle erittäin tärkeä, mutta myös äärimmäisen mielenkiintoinen projekti, Pohjonen muistelee.

Kun Pohjoinen siirtyi Kuulu Oy:lle, Fennovoima seurasi mukana. Viimeisen kolmen vuoden aikana Pohjoiselle ovat tulleet tutuksi niin Hanhikivi 1 -työmaa kuin Helsingissä sijaitseva pääkonttorikin.

Videontekijän toinen rooli

Kolmekymppisen sisältöosaajan yrittäjäura alkoi jo opiskeluaikana tehdyistä musiikki- ja yritysvideoista. Sana lahjakkaasta ja ketterästä videon tekijästä kiiri Oulun seudulla nopeasti. Samalla keikkaa alkoi tulla siihen malliin, että sitä varten oli perustettava oma yritys Pohjonen Productions.

Kolmisen vuotta sitten Pohjonen törmäsi Jonna Muuriseen, jonka yritys Kuulu oli erikoistunut digimarkkinointiin ja koulutuksiin.

– Minulla oli kyky tehdä laadukasta videosisältöä, Kuululla puolestaan näkemys ja osaaminen digitaalisista jakelukanavista. Palaset täydensivät toisiaan, Pohjonen kertoo.

Nykyisin Pohjonen työskentelee Kuulun luovana johtajana. Hän on myös yrityksen osakas.

"Kävin tekemässä Hanhikiven niemellä ensimmäiset videot rakennustöiden alkuvaiheessa."

Kuulu on kasvanut ripeään tahtiin 25 henkilöä työllistäväksi yritykseksi, jolla on toimisto Oulun lisäksi Helsingissä. Yrityksen kasvaessa Pohjosen on pitänyt miettiä oma roolinsa uusiksi.

– Yksinyrittäjänä totuin siihen, että kaikki piti hoitaa itse. Nyt on keskityttävä asiakkuuksien hoitoon, yrityksen kehittämiseen ja mentorointiin.

Moni verkossa viihtyvä on tuskastunut somekanavien kasvavaan mainoskuvatulvaan ja on alkanut blokata niitä pois viestivirrasta. Pohjosen mielestä ongelman perimmäinen syy on heikosti kohdennettu sisältö ja markkinointi.

– Video on tehokas viestintäväline, kun se vain kohdistetaan oikealla tulokulmalla juuri oikeille vastaanottajaryhmille. Usein ei uskalleta rajata kohderyhmää tarpeeksi selkeästi, vaan yritetään miellyttää kaikkia. Juuri tässä tarvitaan osaajia, jotka katselevat asioita oikean kohderyhmän silmin, Pohjonen selvittää. 

Fennovoima virkistää koko Pyhäjokea

Vaikka luova johtaja on monessa kohtaa jo irrottanut käsiään savesta ja jättäytynyt syrjemmälle käytännön tekemisestä, hän on silti ollut edelleen mukana tekemässä Fennovoiman videoita. Hanhikivi 1 -työmaan kuvaaminen on pitkälti Oulun tiimin vastuulla, ja Helsingin toimisto hoitaa yhtiön pääkonttorissa tehtävät videoinnit.

Pohjonen kehuu yhteistyötä erittäin kiinnostavaksi, sillä sen kautta massiivinen rakennushanke on avautunut hänelle pintaa syvemmältä niin suunnittelijoiden kuin rakentajien näkökulmasta. Fennovoima on yritykselle myös tärkeä referenssi, sillä vaaditut turvallisuuskriteerit ovat tiukat.

– Kävin tekemässä Hanhikiven niemellä ensimmäiset videot rakennustöiden alkuvaiheessa. Sen jälkeen siellä on käyty säännöllisin väliajoin kuvaamassa paitsi rakennustöitä myös erilaisia yleisötapahtumia, hän kertoo.

Työmaa on Pohjosen mukaan tuonut aivan uudenlaista vipinää ja virtaa koko Pyhäjoen seutuun. Jatkossa kirkonkylä ja sen lähiympäristö vilkastuvat entisestään.

– Pienelle paikkakunnalle on tullut paljon uutta väkeä, ja samalla myös palvelut ovat parantuneet nopeasti. Se näkyy myös katukuvassa. Niinpä kuvauskeikoilla on tarjolla aiempaa useampia ruoka- ja levähdyspaikkoja, Pohjonen naurahtaa.

 

Hanke & työmaa

Hanke & työmaa

Hanhikivi 1 -hanke tuo lisää työtä kotiseudulle

Kun malmikaivoksen aika jäi lyhyeksi, raahelaisen Veljekset Kellolan väki laajensi maanrakennustyöt koko maahan. Hanhikivi 1 -hanke on tuonut perheyritykselle töitä kotiseudulla ja alalla tuiki harvinaisia pitkiä sopimuksia.

Hanke & työmaa

5 kiinnostavaa faktaa työmaan yleisöpäivästä

Hanhikivi 1 -hankkeen yleisöpäivä teki taas uuden yleisöennätyksen. Syyskuisena lauantaipäivänä 3 900 kävijää tutustui työmaahan. Viidennen yleisöpäivän kunniaksi listasimme 5 faktaa tapahtumasta.