Pyhäjoki & lähiseutu
Derbit ovat motocrosspyörien mallisia mopoja, joita varustellaan monipuolisesti. Taija Mämmelä kertoo rakentaneensa omaansa kahden vuoden ajan. Sen muovikatteet ja etujarru ovat peräisin enduromoottoripyörästä.

Taija Mämmelä kertoo rakentaneensa omaa mopoaan jo kahden vuoden ajan. Kuvat: Mikko Törmänen

Pyhäjoen varikolla rakennetaan nuorten tulevaisuutta

Moottoripajalla autetaan nuoria mopon huollossa, jaetaan tärkeitä taitoja ja kuullaan arjen huolia.

Kolme mopoa karauttaa Pyhäjoen Moottoripajan edustalle naurunremakan säestämänä. Yhtä niistä pitää tosin työntää. 15-vuotiaan Taija Mämmelän Derbistä on hävinnyt bensaletkun kiristyspanta. Jos sopivaa ei löydy tallilta, hän voi saada sellaisen myös todennäköisesti kaverilta. Pyhäjoen kunnan varikolta löytyvä paja vetää nuorta naista puoleensa niin paljon, että hän perui juuri esteratsastusharjoitukset, sillä moponrassausilta on samaan aikaan.

Pyhäjokiset nuoret kokoontuvat Moottoripajalle kerran viikossa. Paja on kunnan, Pyhäjoki MC:n ja seurakunnan järjestämä työtila, jossa aikuiset ohjaavat nuorten ajokkien huoltotöitä ja ovat paikalla juttelemassa ja kuuntelemassa arjessa askarruttavia asioita. Mopoilijoille kokoontuminen tutulla porukalla korjaustöihin on muodostunut isoksi osaksi harrastusta.

Onhan se, sillä nämä ovat vähän väliä rikki, Mämmelä huikkaa.

Hän edustaa nuoria pajan vastuuhenkilönä. Moottoripajan tapaamiskerralla on lisäksi aina paikalla joku kuudesta Pyhäjoki MC:n vapaaehtoisista moottoripyöräharrastajista sekä joko kunnan nuoriso-ohjaaja Riikka Kylmäoja tai seurakunnan nuorisotyöntekijä Hannu Louhimaa.

Moottoripajan tarina on hyvä esimerkki nuorten ja aikuisten sekä kunnan, yhdistysten ja seurakunnan yhteistyöstä. Mämmelä oli kaverinsa kanssa kaivannut nuorille yhteistä tilaa ja sellaisen puuttuessa mopoilijat olivat kokoontuneet hänen kotonaan autotallissa. Samaan aikaan eläkkeellä oleva pyhäjokinen moottoripyöräilijä Antero Suni oli sisuuntunut luettuaan verkossa valituksia nuorten rälläyksestä. Nuorten oma talli oli ollut hänen unelmanaan jo vuosia.

Nämä ovat hyviä nuoria, mutta virtaa riittää myös ja väärässä paikassa ajaminen koetaan häiritsevänä. Täällä tallilla saadaan ohjattua harrastusta oikeisiin paikkoihin ja samalla opetellaan tärkeitä kädentaitoja, Suni summaa.

Niklas Impola on huoltanut Derbinsä ajokuntoon kesäksi, jolloin hän saa vihdoin ajokortin ja moponsa rekisteriin.
13-vuotiaan Kalle Mustakallion matala ”tossumopo” eli Monkey on erilainen kuin muiden Derbit. – Monkey on fiilistelylaite, jolla ajetaan rauhallisesti ja vaikka pitkäänkin. Tankillisella käy neljästi Raahessa ja takaisin, Mustakallio laskee.

Kuuma mopokesä edessä

Osaamista kertyy, kun Suni ja Niklas Impola tekevät pojan Derbiin sylinteriremonttia. Mopon mittarissa on 23 403 kilometriä, mutta todellisuudessa lukema on vielä enemmän, sillä mittari on lakannut toimimasta jo aiemmin. Tavoitteena on saada mopo ajokuntoon ja rekisteriin samalla, kun Impola täyttää kesällä 15 vuotta ja mopokortti löytää tiensä lompakkoon.

Suni puristaa männänrengasta paikalleen samalla, kun Impola pyörittelee mäntää etsien oikeaa asentoa sen asentamiseksi.

Mistä tietää, että se menee oikein päin sylinteriin, Impola kysyy.

Se ei voi mennä väärin päin, männän päässä on nuoli pakoaukon suuntaan, konkari vastaa.

Samalla päätetään, että työkaluvalikoimaan lisätään männänrenkaan puristin. Tallitilan vuokran maksaa kunta. Työkaluihin on saatu rahaa lahjoituksena paikallisilta yrityksiltä, muun muassa Fennovoimalta.

"Täällä saadaan ohjattua harrastusta oikeisiin paikkoihin."

Fennovoiman sponsorointituella on kannustettu tänä vuonna tekemään ympäristötekoja ja hillitsemään ilmastonmuutosta. Suni sanoo, että nuorten mopoilijoiden ympäristökasvatus on pieniä, mutta huomattavia tekoja. Huolletut mopot käyvät mahdollisimman vähäpäästöisesti.

Osassa mopoista öljy sekoitetaan edelleen bensan sekaan tankkiin. Jo se vähentää savuja, kun öljyä ei hujauteta vain suoraan kannusta vaan sekoitussuhde lasketaan.

Mäntä luiskahtaa paikalleen ja liikkuu äänettömästi, kun Impola painaa käynnistyspoljinta. Uusi sylinterisarja on nopeasti kasassa vielä saman illan aikana.

Nyt alkaa sisäänajo. Kun tekniikka on kunnossa, pitää laittaa vielä katteet kuntoon, hän toteaa tyytyväisenä.

– Tämä on mukavaa ajanvietettä, sillä työkalut ovat hyvät ja neuvoja saa aina, sanoo 13-vuotias Kalle Mustakallio, jonka mopo odottaa omistajansa 15-vuotissyntymäpäivää. Siihen asti hänellä on aikaa antaa ajopelille kunnon huolto.
Aikaa, työkaluja ja vinkkejä mopojen kunnostamiselle on saatavilla joka viikko.
Niklas Impolan mopon mittarissa on 23 403 kilometriä.
Moottoripajan tarina on hyvä esimerkki nuorten ja aikuisten sekä kunnan, yhdistysten ja seurakunnan yhteistyöstä.

 

Pyhäjoki & lähiseutu

Pyhäjoki & lähiseutu

Pyhäjoen messut ovat lukiolaisten voimannäyte

Pyhäjoen lukion toinen vuosikurssi järjesti jälleen messut osana opintojaan. Lukiolaisille tapahtuman järjestäminen opetti yrittäjäasennetta, jota ei voi opetella kirjoista.

Pyhäjoki & lähiseutu

Syvissä vesissä ympäri vuoden

Vapaaehtoinen pelastusryhmä etsii hukkuneita kotimaan vesistä. Fennovoima tukee lumijokisen etsintäveneyhdistyksen toimintaa.

Pyhäjoki & lähiseutu

Rotukarja suojelee rantaluontoa

Rautalan tilan tärkeimmät työntekijät ovat Hereford-naudat, joiden ansiosta Parhalahden edustan luonnonsuojelualueen pajukko on antanut tilaa uhanalaiselle Siperianesikolle ja pesiville vesilinnuille.